POLITECHNIKA WARSZAWSKA
Zarządzenie nr 5
Rektora Politechniki Warszawskiej
z dnia 27 stycznia 1998 r.
w sprawie działań zmierzających do zapewnienia dyscypliny budżetowej w działalności dydaktycznej wydziałów i pozawydziałowych jednostek organizacyjnych
Działając na podstawie § 52 lit. d, h, l, q Statutu PW oraz:
- kierując się wspólną dla społeczności akademickiej troską o utrzymanie zdolności rozwojowych Uczelni oraz mając na uwadze z tym związany interes jej pracowników i studentów,
- uwzględniając realne możliwości kształtowania wydatków w Uczelni wynikające z wymiaru dotacji przekazywanej przez MEN na działalność dydaktyczną oraz z wysokości innych przychodów PW, co zobowiązuje wszystkie jednostki organizacyjne do prowadzenia procesu kształcenia oraz utrzymywania pozostałych kosztów w ramach wynikających z posiadanych środków finansowych,
- realizując uchwałę Senatu PW z dnia 27 listopada 1996 r. o konieczności zredukowania deficytu budżetowego w działalności dydaktycznej oraz działaniach zmierzających do realizacji tego celu, zobowiązującą Rektora do: "inicjowania, realizowania i nadzorowania działań w Uczelni niezbędnych do osiągnięcia celów, o których mowa w uchwale",
- biorąc pod uwagę pozytywne, z punktu widzenia przewidzianych do osiągnięcia celów, doświadczenia ze stosowania mechanizmów wprowadzonych decyzją Rektora PW z dnia 6 sierpnia 1997 r. w sprawie konieczności zredukowania deficytu budżetowego w 1997 r. w działalności dydaktycznej oraz działań zmierzających do realizacji tego celu,
- po zasięgnięciu opinii dziekanów wydziałów oraz po konsultacjach z przedstawicielami działających w Uczelni związków zawodowych,
- zarządza się, co następuje:
§1
1. Zarządzenie stosuje się do wydziałów i pozawydziałowych jednostek organizacyjnych, które:
- w roku poprzednim uzyskały ujemny wynik finansowy w działalności dydaktycznej i zagrożone są uzyskaniem ujemnego wyniku finansowego w tej działalności także w bieżącym roku, lub
- uzyskały ujemny wynik finansowy w działalności dydaktycznej w pierwszej połowie danego roku i zagrożone są uzyskaniem ujemnego wyniku finansowego w tej działalności w całym roku, lub
- nie realizują przyjętych na siebie zobowiązań, wynikających z porozumień zawartych z Rektorem.
2. Dla wydziałów i pozawydziałowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. l, wprowadza się podane niżej ograniczenia w ramach działalności dydaktycznej i kosztów wydziałowych, a także uczelnianych funduszy celowych:
- wstrzymuje się zatrudnianie nowych pracowników, z wyłączeniem zatrudniania asystentów w przypadku, gdy zatrudnianie to poprzedza bezpośrednio przyjęcie na studia doktoranckie,
- wstrzymuje się awanse płacowe, z wyjątkiem awansów związanych z regulacjami płac, wynikającymi z obowiązujących przepisów lub decyzji organów państwa,
- wstrzymuje się przedłużanie umów o pracę z pracownikami zatrudnionymi na czas określony lub odchodzącymi na emeryturę (rentę),
- zawiesza się lub ogranicza wydawanie decyzji o wypłatach na podstawie art. art. 106 i 116 ustawy o szkolnictwie wyższym z tytułu wykonywania zadań na wydziale (w pozawydziałowej jednostce organizacyjnej), w odniesieniu do wszystkich pracowników wydziału (pozawydziałowej jednostki organizacyjnej),
- wstrzymuje się lub ogranicza zakupy środków trwałych z centralnego funduszu amortyzacji.
3. Decyzje w sprawach zastosowania ograniczeń w odniesieniu do konkretnych jednostek organizacyjnych podejmuje Rektor, określając rodzaj i zakres ograniczeń.
§2
Odpowiednie komórki organizacyjne podległe Dyrektorowi Administracyjnemu, a także właściwe zespoły i komisje działające w Uczelni, udzielają kierownikom jednostek organizacyjnych pomocy w formie doradztwa oraz udostępniają im informacje pomocne w pokonywaniu ujawniających się trudności w utrzymywaniu dyscypliny finansowej, a także w przygotowywaniu planów rzeczowo-finansowych.
§3
Złożenie przez wydział lub pozawydziałową jednostkę organizacyjną zbilansowanego planu rzeczowo-finansowego na dany rok w odniesieniu do działalności dydaktycznej, obejmującego, w przypadku uprawnionych jednostek, przyznaną dotację z wydzielonych funduszy, powoduje zawieszenie wskazanej części lub całości ograniczeń wymienionych w § l. Decyzje w sprawie zawieszenia ograniczeń w odniesieniu do konkretnych jednostek organizacyjnych podejmuje Rektor.
§4
- Dziekan wydziału, wobec którego działania określone w § l, byłyby podjęte ze względu na sytuację finansową tylko części jednostek organizacyjnych wydziału, podejmuje wobec tych jednostek działania (wydaje zarządzenia i podejmuje decyzje), zmierzające do zapewnienia dyscypliny finansowej, stosując odpowiednio postanowienia § l ust. 2 i 3 oraz § 2 i § 3. Postanowienia § 2 dotyczące komórek podległych Dyrektorowi Administracyjnemu oraz uczelnianych zespołów i komisji, stosuje się w tym przypadku także do wydziałowych komórek, zespołów i komisji.
- Podjęcie przez dziekana właściwych działań określonych w ust. l, może spowodować wstrzymanie podjęcia lub zawieszenie podjętych wobec wydziału decyzji, o których mowa w § 1 ust. 3.
- W razie bezskuteczności działań podjętych przez dziekana, Rektor podejmuje wobec wydziału odpowiednie decyzje, o których mowa w § l. Rektor może jednocześnie uchylić lub zawiesić zarządzenia i decyzje dziekana w całości lub części.
§5
Za realizację niniejszego zarządzenia odpowiadają zgodnie z kompetencjami: dziekani, dyrektorzy instytutów, kierownicy jednostek pozawydziałowych oraz prorektorzy, dyrektor administracyjny i kwestor.
§6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem l lutego 1998 r.
R E K T O R
prof. dr hab. Jerzy Woźnicki
PWR-15/98