POLITECHNIKA WARSZAWSKA
Zarządzenie nr 14
Rektora Politechniki Warszawskiej
z dnia 16 kwietnia 1997 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Pracy w Politechnice Warszawskiej
Na podstawie § 52 lit. l Statutu Politechniki Warszawskiej oraz art. 104 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
§ l
Wprowadza się "Regulamin Pracy w Politechnice Warszawskie", zwany dalej Regulaminem, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§2
- Dziekani wydziałów, kierownicy pozawydziałowych jednostek organizacyjnych, dyrektor administracyjny, w odniesieniu do podległych im jednostek, mogą wprowadzać w ramach obowiązujących przepisów oraz unormowań zawartych w Regulaminie szczegółowe uregulowania dotyczące:
- systemu zmianowego,
- rozkładu czasu pracy,
- organizacji i dyscypliny pracy.
- Odrębne uregulowania, o których mowa w ust. l w uzgodnieniu z organizacjami związków zawodowych działających w PW i zatwierdzeniu przez Rektora, ogłoszone w formie zarządzenia dziekana, kierownika pozawydziałowej jednostki organizacyjnej, lub dyrektora administracyjnego stanowią integralną część Regulaminu.
§3
Kierownicy jednostek organizacyjnych obowiązani są:
- do zapoznania podległych im pracowników z treścią Regulaminu w terminie do dnia 31 maja 1997 r.
- uzyskania pisemnego potwierdzenia przez pracownika o zapoznaniu się z treścią Regulaminu,
- przechowywania potwierdzenia w jednostce organizacyjnej.
- Biuro Spraw Osobowych i Szkolenia Zawodowego odpowiedzialne jest za podanie do wiadomości treści Regulaminu każdemu przyjmowanemu do pracy pracownikowi przed jego przystąpieniem do pracy.
§4
Tracą moc zarządzenia Rektora PW:
- nr 8 z dnia 9 marca 1987 r.
- nr 30 z dnia 21 grudnia 1990 r.
- nr 13 z dnia 16 marca 1994 r.
§5
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od daty określonej w § 3 ust l.
W uzgodnieniu z:
Radą Zakładową ZNP w PW
Komisją Zakładową NSZZ "Solidarność" w PW
REKTOR
prof. dr hab. Jerzy Woźnicki
ZRP-II-48/97
Załącznik do zarządzenia nr 14
Rektora PW z dnia 16.04.1997 r.
REGULAMIN PRACY W POLITECHNICE WARSZAWSKIEJ
§ l
- Ilekroć w niniejszym Regulaminie mowa jest bez bliższego określenia o:
1) Kodeksie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz. 141 z późn. zm.),
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65 poz. 365 z późn. zm.),
3) rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej - należy przez to rozumieć rozporządzenie MEN w sprawie stanowisk pracy oraz zasad wynagradzania pracowników szkół wyższych nie będących nauczycielami akademickimi,
4) rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej - należy przez to rozumieć rozporządzenie MP i PS w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy,
5) porozumieniu z dnia 20.10.1995 r. - należy przez to rozumieć porozumienie pomiędzy Ministrem Edukacji Narodowej a Federacją Związków Nauczycielstwa Polskiego Szkół Wyższych i Nauki, Krajową Radą Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego, Krajową Sekcją Nauki NSZZ "Solidarność" oraz Krajową Komisją NSZZ "Solidarność 80".
- Przez określenie "przełożony" należy rozumieć osobę sprawującą bezpośrednio kierownictwo nad zespołem pracowników danej jednostki (komórki) organizacyjnej Politechniki Warszawskiej.
§2
- Regulamin ma zastosowanie do wszystkich pracowników zatrudnionych w Politechnice Warszawskiej zwanej dalej "pracodawcą", z tym, że w stosunku do nauczycieli akademickich tylko w zakresie nie uregulowanym ustawą, przepisami szczególnymi wydanymi na jej podstawie oraz przepisami Statutu PW.
- W sprawach z zakresu prawa pracy czynności prawnych za pracodawcę dokonują Rektor i Dyrektor Administracyjny, każdy w swoim zakresie określonym w § 140 i § 153 Statutu PW.
- Każdy pracownik, o którym mowa w ust. l, obowiązany jest stosować się do postanowień niniejszego Regulaminu.
OBOWIĄZKI PRACODAWCY
§3
- Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
- szanować godność i inne dobra osobiste pracownika,
- zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami,
- organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,
- zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie,
- do czasu wprowadzenia nowych uregulowań wypłacać nagrody jubileuszowe według dotychczasowych zasad,
- ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- stwarzać pracownikom podejmującym zatrudnienie bezpośrednio po ukończeniu szkoły zawodowej, średniej lub wyższej warunki sprzyjające przystosowaniu się do należytego wykonania pracy,
- zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalne i kulturalne potrzeby pracowników.
- stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy.
- prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników,
- dbać o przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego,
- w imieniu pracodawcy, kierownicy jednostek organizacyjnych są zobowiązani prowadzić indywidualną ewidencję czasu pracy pracowników, a w szczególności, pracy w niedziele i święta, w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych oraz dodatkowych dni wolnych od pracy, a także dyżurów, urlopów, zwolnień od pracy oraz innych usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy Ewidencję czasu pracy udostępnia się pracownikowi na jego żądanie. Sposób prowadzenia ewidencji określa Rektor w drodze zarządzenia.
- Za wypełnianie obowiązków pracodawcy wobec pracownika odpowiedzialny jest jego przełożony.
- Rektor oraz Dyrektor Administracyjny przyjmują pracowników w sprawach skarg i zażaleń. Terminy przyjęć podaje się na tablicy ogłoszeń Dyrektora Administracyjnego i Biura Rektora do dnia 30 grudnia na rok następny.
OBOWIĄZKI PRACOWNIKA
§4
- Pracownik, bez względu na zajmowane stanowisko, jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, leżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
- Pracownik jest obowiązany w szczególności:
- przestrzegać czasu pracy ustalonego dla poszczególnych grup pracowniczych,
- przestrzegać Regulaminu i ustalonego w Politechnice Warszawskiej porządku,
- przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy a także przepisów przeciwpożarowych,
- dbać o dobro Politechniki Warszawskiej, chronić jej mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić Politechnikę Warszawską na szkodę,
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
- przestrzegać właściwych zasad współżycia społecznego,
- ulepszać metody pracy, podnosić kwalifikacje zawodowe,
- okazywać pomoc podwładnym, a w szczególności pracownikom młodocianym,
- poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przestrzegać obowiązku trzeźwości wynikającego z obowiązujących przepisów prawa,
- nie prowadzić działalności konkurencyjnej wobec Politechniki Warszawskiej.
§5
Do ciężkich naruszeń przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych należy:
- rozmyślnie złe lub niedbałe wykonywanie pracy narażające pracodawcę na poważne szkody,
- opuszczanie pracy bez usprawiedliwienia,
- stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy,
- rażące lub powtórne naruszenie przepisów i zasad bhp i przepisów przeciwpożarowych,
- nieprzestrzeganie zasad tajemnicy zawodowe,
- kradzież mienia Politechniki Warszawskiej,
- uporczywe odmawianie wykonywania poleceń przełożonego, które wynikają z umowy o pracę i nie są sprzeczne z przepisami prawa,
- naruszanie etyki zawodowej.
ORGANIZACJA I DYSCYPLINA PRACY
§6
- Pracownik obowiązany jest zgłosić się do pracy punktualnie w czasie i miejscu oznaczonym i jeżeli nie jest nauczycielem akademickim, podpisać listę obecności.
- Pracownik powinien uprzedzić kierownika jednostki organizacyjnej lub przełożonego o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma.
- W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, poza przypadkami określonymi w ust. 2, pracownik obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o przyczynie nieobecności przełożonego i przewidywanym okresie jej trwania, nie później niż w drugim dniu nieobecności w pracy, osobiście, przez inne osoby, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego.
- Pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy lub spóźnienie się do pracy, składając niezwłocznie pisemne usprawiedliwienie lub odpowiedni dokument przełożonemu.
- Dowodami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy są:
- zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy wystawione zgodnie z przepisami o orzekaniu czasowej niezdolności do pracy,
- decyzja właściwego inspektora sanitarnego, wydana zgodnie z przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych - w razie odosobnienia pracownika z przyczyn przewidzianych tymi przepisami,
- pisemne oświadczenie pracownika - w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających konieczność sprawowania przez pracownika opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza, zawierające adnotację potwierdzającą ten fakt,
- imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się, wystawione przez organ właściwy w sprawach powszechnego obowiązku obrony, organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję lub organ prowadzący postępowanie w sprawach o wykroczenia - w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami, zawierające adnotację potwierdzającą stawienie się pracownika na to wezwanie,
- pisemne oświadczenie pracownika potwierdzające odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych, zakończonej w takim czasie, że do rozpoczęcia pracy nie upłynęło 8 godzin, w warunkach uniemożliwiających odpoczynek nocny.
- Każde zaświadczenie lekarskie wystawione z powodu choroby pracownika lub dla zapewnienia przez pracownika opieki w domu lub choroby członka rodziny - pracownik jest obowiązany dostarczyć w miejscu pracy najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy.
- Niedotrzymanie terminów określonych w ust 1-3 traktowane jest jako naruszenie obowiązków pracowniczych i pracodawca może zastosować karę przewidzianą w § 20 ust. 2 Regulaminu Pracy. Nie dotyczy to nauczycieli akademickich.
- Decyzję o uznaniu spóźnienia lub nieobecności pracownika za usprawiedliwione podejmuje jego przełożony. W przypadku uznania spóźnienia lub nieobecności za nieusprawiedliwione, przełożony pracownika zawiadamia na piśmie Rektora lub Dyrektora Administracyjnego za pośrednictwem kierownika jednostki organizacyjnej.
- Załatwianie spraw społecznych i innych nie związanych ze stosunkiem pracy powinno się odbywać w czasie wolnym od pracy chyba, że obowiązek zwolnienia wynika z przepisów prawa. Zwolnienia udziela kierownik jednostki organizacyjnej.
- Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny do załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia udziela kierownik jednostki organizacyjnej, gdy zachodzi nieunikniona i należycie uzasadniona potrzeba. Za czas takiego zwolnienia przysługuje wynagrodzenie, jeżeli przewidują to właściwe przepisy lub jeżeli pracownik odpracował czas zwolnienia. Odpracowanie to nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.
§7
- Przebywanie pracownika poza godzinami pracy w miejscu pracy uwarunkowane jest uzyskaniem uprzednio zgody głównego użytkownika obiektu Główny użytkownik wydaje zgodę na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej.
- Nie zezwala się pracownikom na wprowadzenie po godzinach pracy do miejsca pracy innych osób nie będących pracownikami Politechniki Warszawskiej.
- Przebywanie pracownika w miejscu pracy w porze nocnej (23oo-7oo) uwarunkowane jest uzyskaniem uprzedniej zgody Rektora / Dyrektora Administracyjnego lub upoważnionej przez nich osoby. Uzyskaną zgodę przekazuje się do wiadomości głównemu użytkownikowi obiektu. Nie dotyczy to pracowników dla których pora nocna jest ustalonym czasem pracy.
- Ograniczenia określone w ust 1-3 mogą być wyłączone w drodze zarządzenia Rektora.
- Zabezpieczenie pomieszczeń oraz narzędzi pracy, sprzętu i aparatury obowiązuje każdego pracownika, a w szczególności osoby wyznaczone zgodnie z przepisami zawartymi w "Zasadach ochrony mienia Politechniki Warszawskiej" stanowiących załącznik nr I do Regulaminu.
- Kierownicy jednostek organizacyjnych odpowiedzialni są za:
- niedopuszczenie do wykonywania pracy oraz do przebywania w miejscu pracy pracownika w stanie po użyciu alkoholu oraz, innych środków ograniczających zdolność do wykonywana pracy,
- dokumentowanie ustaleń dotyczących naruszania przez pracowników obowiązku trzeźwości.
- Pracownikowi przysługuje prawo żądania przeprowadzenia badania stanu trzeźwości W razie potwierdzenia stanu po użyciu alkoholu koszty badania ponosi pracownik.
CZAS PRACY
§8
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Pozostawanie w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub innym miejscu przeznaczonym do wykonywania pracy ma miejsce od momentu podpisania listy obecności przez pracownika. Nie dotyczy to nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych.
Czas pracy nauczycieli akademickich reguluje ustawa.
- Czas pracy pozostałych pracowników Politechniki Warszawskiej w miesięcznym okresie rozliczeniowym wynosi:
- 36 godzin tygodniowo i nie więcej niż 8 godzin dziennie dla nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach naukowych, dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji naukowej, zatrudnionych na stanowiskach starszego kustosza i starszego dokumentalisty dyplomowanego, kustosza i dokumentalisty dyplomowanego, adiunkta bibliotecznego i adiunkta dokumentacji i informacji naukowej, asystenta bibliotecznego i asystenta dokumentacji i informacji naukowej oraz dla pracowników bibliotecznych dokumentacji i informacji naukowej zatrudnionych na stanowiskach kustosza bibliotecznego, starszego bibliotekarza i starszego dokumentalisty,
- 36,25 godziny tygodniowo i nie więcej niż 7,5 godziny na dobę dla pracowników działalności poligraficznej zatrudnionych stale przy pracach szczególnie uciążliwych lub wykonywanych w warunkach szkodliwych dla zdrowia, wykonujących następujące prace:
- ręczny skład i korektę tekstów,
- maszynowy skład (w tym fotograficzny) i korektę tekstów,
- fotograficzną reprodukcję, retuszowanie oraz formy kopiowe na potrzeby wszystkich technik drukowania,
- formy drukowe dla wszystkich technik drukowania,
- ręczne prace introligatorskie,
- drukowanie na maszynach drukujących (arkuszowych, zwojowych i specjalistycznych),
- maszynowe procesy introligatorskie,
- prace kartograficzne,
- prace fotopoligraficzne,
- prace remontowe,
- prace przy produkcji czcionek, linii drukarskich, wykrojników, materiału justunkowego oraz prace grawerskie, a także zatrudnionych na stanowiskach robotniczych przy pracach mechanicznych, elektrycznych, elektronicznych, konserwatorskich, porządkowych i pomocniczych oraz na stanowiskach nierobotniczych, jeżeli stanowisko pracy jest usytuowane w pomieszczeniu, w którym są wykonywane prace wymienione w pkt. a-k.
- 40 godzin tygodniowo i nie więcej niż 8 godzin dziennie dla pracowników naukowo-technicznych i inżynieryjno-technicznych, technicznych i administracyjno-ekonomicznych, działalności wydawniczej oraz pozostałych pracowników bibliotecznych,
- przeciętnie 42 godziny tygodniowo i nie więcej niż 8 godzin dziennie dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i obsług,
- Podstawowy rozkład czasu pracy dla pracowników, o których mowa w ust. l pkt l i 2 ustalany jest w trybie określonym w § 2 zarządzenia.
- Podstawowy rozkład czasu pracy, o którym mowa w ust. l pkt. 3 jest następujący:
- początek pracy o godz. 8oo koniec o godz. 16oo.
- Podstawowy rozkład czasu pracy, o którym mowa w ust. l pkt. 4 jest następujący:
- początek pracy o godz. 7oo koniec o godz. 15oo.
- Podstawowy rozkład czasu pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalają indywidualnie ich przełożeni z zachowaniem zasad określonych w ust. 2,3 i 4.
- Dla pracownika lub określonej grupy pracowników, na ich wniosek lub za ich zgodą, mogą być wprowadzone zmienne godziny rozpoczynania i kończenia pracy przy zachowaniu dobowej i tygodniowej normy czasu pracy, określonej w ust. l (ruchomy czas pracy). Decyzję w tej sprawie podejmuje kierownik jednostki organizacyjnej.
- W jednostkach organizacyjnych, w których występuje taka potrzeba może być wprowadzony w trybie określonym w i § 2 zarządzenia dwuzmianowy system pracy.
- W systemie dwuzmianowym praca na pierwszej zmianie może się zaczynać nie wcześniej niż o godz. 7oo i kończyć nie później niż o godz. 17oo, a praca na drugiej zmianie może się zaczynać nie wcześniej niż o godz. 13oo i kończyć się nie później niż o godz. 23oo przy zachowaniu dobowej i tygodniowej normy czasu pracy ustalonej w ust l. Za każdą godzinę przepracowaną na drugiej zmianie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami o wynagradzaniu.
- Pora nocna obejmuje czas od godz. 23oo do godz. 7oo. Za każdą godzinę przepracowaną w porze nocnej przysługuje dodatkowe wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami o wynagradzaniu.
- Za pracę w niedziele lub święta uważa się pracę wykonywaną pomiędzy
- godz. 7oo w tym dniu a godziną 7oo następnego dnia.
- Dniami wolnymi od pracy są niedziele i święta określone w odrębnych przepisach. Praca w niedziele i święta jest dozwolona na zasadach określonych w Kodeksie.
- Pracownikowi zatrudnionemu w niedzielę pracodawca jest obowiązany zapewnić inny dzień wolny od pracy w tygodniu. W zamian za pracę w dzień świąteczny pracodawca może udzielić dnia wolnego.
- Jeżeli praca odbywa się również w niedzielę pracownik powinien korzystać co najmniej raz na 3 tygodnie z niedzieli wolnej od pracy.
- W Politechnice Warszawskiej wprowadza się dodatkowe dni wolne od pracy:
- dla pracowników wymienionych w ust. l pkt. l i 2 - 52 dni w roku kalendarzowym, określanych corocznie przez Rektora w uzgodnieniu z organizacjami związków zawodowych działających w PW,
- dla pracowników wymienionych w ust. l pkt. 3 - 52 soboty w roku kalendarzowym,
- dla pracowników wymienionych w ust l pkt 4 - 39 dni w roku kalendarzowym określanych corocznie przez Rektora w uzgodnieniu z organizacjami związków zawodowych działających w PW.
- Czas pracy pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu uregulowany jest w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 listopada 1974 r. w sprawie czasu pracy i zasad wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu (tekst jednolity: Dz. U. z 1986 r. Nr l, poz. 97 zm. Dz. U. Nr 20/89 poz. 107) i nie może przekraczać 12 godzin na dobę. W miesięcznym okresie rozliczeniowym czas ten nie może przekraczać liczby godzin wynikających z pomnożenia 8 godzin przez liczbę roboczych dni kalendarzowych. Powyższe zasady obowiązują do 31 grudnia 1997 r.
- W jednostkach organizacyjnych, jeżeli jest to uzależnione od rodzaju pracy, jej organizacji, pory roku lub warunków atmosferycznych, dopuszczalne jest przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę z zastrzeżeniem art. 1295 Kodeksu i nie może przekraczać przeciętnie 42 godzin na tydzień w miesięcznym okresie rozliczeniowym (równoważny czas pracy). Wprowadzenie równoważnego czasu pracy oraz przedłużenie okresu rozliczeniowego nie więcej jednak niż do 3-ch miesięcy, a przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych do 6-ciu miesięcy wymaga każdorazowo zachowania trybu określonego w § 2 zarządzenia. Powyższe zasady obowiązują od dnia l stycznia 1997 r.
- W jednostkach organizacyjnych w których jest to uzasadnione rodzajem pracy i jej organizacją, czas pracy pracowników może być określany wymiarem ich zadań (zadaniowy czas pracy). Zadania tych pracowników powinny być tak ustalone, aby pracownicy mogli je wykonać w podstawowej normie czasu pracy w miesięcznym okresie rozliczeniowym. Zadaniowy czas pracy wprowadza się każdorazowo w trybie określonym w § 2 zarządzenia. Powyższe zasady obowiązują od dnia l stycznia 1997 r.
- W jednostkach organizacyjnych, w których występują prace przy dozorze urządzeń lub pozostawanie w pogotowiu do pracy może być wprowadzony, w trybie określonym w § 2 zarządzenia, w poszczególnych dniach i tygodniach dłuższy czas pracy z tym, że musi być on wyrównany skróceniem czasu pracy w innych dniach lub tygodniach tak, aby w okresie rozliczeniowym jednego miesiąca nie została przekroczona podstawowa norma czasu pracy 8 godzin na dobę i przeciętnie 42 godziny na tydzień (równoważny czas pracy). Praca w granicach takiego rozkładu czasu pracy nie jest pracą w godzinach nadliczbowych. Powyższe zasady obowiązują od dnia l stycznia 1997 r.
- Czas dyżuru pełnionego przez pracownika poza normalnymi godzinami pracy w zakładzie pracy lub innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę nie wlicza się do czasu pracy, jeżeli podczas dyżuru pracownik nie wykonywał pracy. Za czas dyżuru przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru, a w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego - wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania pracownika określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia. Nie dotyczy to dyżurów pełnionych przez pracownika w domu. Powyższe zasady obowiązują od dnia l stycznia 1997 r.
- Czyszczenie narzędzi oraz porządkowanie stanowisk pracy pracowników może się odbywać w ramach obowiązującego czasu pracy nie wcześniej jednak niż na 10 minut przed zakończeniem pracy.
- Przerwę na spożycie posiłku trwającą nie dłużej niż 15 minut zalicza się do czasu pracy. Dotyczy to również pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy pod warunkiem, że po przeliczeniu na pełny wymiar praca ich wynosiłaby co najmniej 6 godzin. Przerwy ustala kierownik jednostki organizacyjnej i podaje do wiadomości pracowników na tablicy ogłoszeń danej jednostki.
- Praca w godzinach nadliczbowych może być wykonywana na zasadach określonych w art. 133-136 Kodeksu:
- przez pracowników zatrudnionych na kierowniczych i innych samodzielnych stanowiskach pracy, określonych w załączniku do Rozporządzenia MEN - w razie konieczności, bez prawa do oddzielnego wynagrodzenia,
- przez pozostałych pracowników - w wyjątkowych wypadkach wynikających ze szczególnych potrzeb zakładu pracy, na pisemne polecenie przełożonego, za dodatkowym wynagrodzeniem.
- Zasady realizacji godzin ponadwymiarowych określa ustawa oraz rozporządzenie MEN.
ZWOLNIENIA OD PRACY
§9
- Pracownicy wychowującej przynajmniej l dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy przez 2 dni z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Uprawnienia przewidziane wyżej przysługują również pracownikowi z tym, że jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie są zatrudnieni z uprawnienia tego może skorzystać tylko jedno z nich.
- Pracodawca jest zobowiązany udzielić pracownikowi okolicznościowego zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
- przez 2 dni - w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,
- przez l dzień - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowe), teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką
- Pracodawca obowiązany jest zwolnić od pracy pracownika w celu przeprowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole zawodowej, w szkole wyższej, w placówce naukowej albo w jednostce badawczo-rozwojowej, łączny wymiar zwolnień z tego tytułu nie może przekraczać 6 godzin w tygodniu lub 24 godzin w miesiącu, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia
Przepis pkt. 2 stosuje się odpowiednio do pracownika w razie prowadzenia szkolenia na kursie zawodowym.
- Pracownik ma prawo do zwolnienia od pracy zawodowej z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej, jeżeli czynność ta nie może być wykonana w czasie wolnym od pracy.
- Pracownikom - członkom Senatu PW, Komisji Senackich, Komisji Rektorskich -przysługuje zwolnienie od pracy na czas niezbędny do uczestnictwa w obradach z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
- Pozostały katalog obowiązkowych zwolnień od pracy, bez zachowania prawa do wynagrodzenia reguluje rozporządzenie MPiPS określone w § l, ust l pkt 4 Regulaminu.
- Zwolnień od pracy udziela kierownik jednostki organizacyjnej, a kierownikom Rektor lub Dyrektor Administracyjny każdy w swoim zakresie.
URLOPY WYPOCZYNKOWE
- wypoczynkowe nauczycieli akademickich reguluje ustawa.
- Nauczyciel akademicki uzyskuje prawo do pierwszego urlopu wypoczynkowego w ostatnim dniu poprzedzającym letnią przerwę w zajęciach dydaktycznych, a prawo do drugiego i dalszych urlopów- z początkiem każdego następnego roku kalendarzowego. Tryb udzielania urlopów określa Senat PW.
- Urlopy wypoczynkowe pozostałych pracowników określa Kodeks, a prawo do dodatkowych urlopów wypoczynkowych regulują odrębne przepisy.
- Pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu w roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo.
- Urlopu udziela się w dniach, które zgodnie z ustalonym czasem pracy są dniami pracy.
- Do urlopu nie wlicza się dni wolnych od pracy udzielonych w zamian za dni przepracowane dodatkowo, ustawowo wolne od pracy.
- Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. Co najmniej jedna część urlopu powinna obejmować nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.
- Urlopu wypoczynkowego na podstawie ustalonego, zgodnie z Kodeksem i ustawą, planu urlopów udziela kierownik właściwej jednostki organizacyjnej, potwierdzając to wydaniem pracownikowi karty urlopowej. Plan urlopów powinien uwzględniać wnioski zainteresowanych pracowników i opinie przedstawicieli organizacji związków zawodowych, działających w PW oraz zapewnić niezakłócony tok pracy i wykonywanie zadań poszczególnych zespołów.
- Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.
- Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenie toku pracy.
- Na wniosek pracownicy udziela się jej urlopu bezpośrednio po urlopie macierzyńskim.
- Urlopu niewykorzystanego zgodnie z planem urlopów należy pracownikowi udzielić najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego.
- Plan urlopów ogłasza kierownik jednostki organizacyjnej w sposób przyjęty w danej jednostce do dnia 31 marca na dany rok kalendarzowy.
- Ewidencję urlopów udzielanych pracownikom prowadzi jednostka organizacyjna, w której pracownik jest zatrudniony. Sposób prowadzenia ewidencji określa Rektor w drodze zarządzenia.
- Kierownicy jednostek organizacyjnych odpowiedzialni są za prawidłowe i terminowe wykorzystanie urlopu przez pracownika w danym roku kalendarzowym.
- Do końca stycznia następnego roku kalendarzowego kierownicy jednostek organizacyjnych składają do Biura Spraw Osobowych i Szkolenia Zawodowego sprawozdanie z wykorzystania urlopów wypoczynkowych.
- Pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze obowiązani są we wniosku o udzielenie urlopu wskazać osobę, która będzie ich w tym czasie zastępowała oraz określić zakres udzielonych uprawnień.
- Na pisemny wniosek pracownika może mu zostać udzielony urlop bezpłatny pod warunkiem wcześniejszego wykorzystania urlopu wypoczynkowego.
WYNAGRODZENIE ZA PRACĘ
§ 11
- Wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje wynagrodzenie tylko wówczas, gdy przepisy prawa tak stanowią.
- Wypłaty miesięcznego wynagrodzenia pracownika oraz wypłaty zaliczek na poczet wynagrodzenia i wyrównania wynagrodzenia dokonywane są w kasach Kwestury przy ul. Noakowskiego 18/20, zgodnie z terminarzem wypłat podanym do wiadomości pracowników zarządzeniem Rektora PW, w sprawie ustalenia terminarza wypłat wynagrodzeń w Politechnice Warszawskiej stanowiącym załącznik nr 2 Regulaminu.
- Jeżeli w dniu wypłaty przypada dzień wolny od pracy, wypłata wynagrodzenia następuje w dniu poprzedzającym.
- Wypłata wynagrodzenia następuje w formie pieniężnej do rąk własnych pracownika lub osoby przez niego upoważnionej. Pisemne upoważnienie winno zawierać stwierdzenie autentyczności podpisu osoby upoważniającej dokonane przez kierownika danej komórki organizacyjnej, pracownika Biura Spraw Osobowych i Szkolenia Zawodowego lub innej instytucji - w przypadku gdy pracownik z przyczyn od niego niezależnych przebywa poza miejscem pracy.
- Obowiązek wypłacenia wynagrodzenia może być spełniony w inny sposób, niż do rąk pracownika, za jego uprzednią zgodą wyrażoną na piśmie.
- Ewentualne zastrzeżenia bądź wątpliwości co do wypłaconej kwoty wynagrodzenia pracownik zgłasza do Działu Rachuby w Kwesturze, która prowadzi ewidencję indywidualnych wynagrodzeń każdego pracownika.
§12
- Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych podlegają potrąceniu, w ustalonej kolejności, tylko następujące należności;<
- sumy egzekwowane na mocy tytułu wykonawczego na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych,
- sumy egzekwowane na mocy innych tytułów wykonawczych,
- zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,
- kary pieniężne przewidziane w art. 108 Kodeksu,
- inne należności za uprzednią zgodą pracownika.
- Nagroda z zakładowego funduszu nagród oraz należności z tytułu udziału w zysku lub nadwyżce bilansowej podlegają egzekucji na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych do pełnej wysokości.
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY
§ 13
- Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w Politechnice Warszawskiej ponosi odpowiedzialność pracodawca.
- Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.
- Kierownicy jednostek organizacyjnych Politechniki Warszawskiej, powołanych do realizacji określonych zadań, obowiązani są do zapewnienia warunków pracy wynikających z obowiązków pracodawcy, a w szczególności:
- organizowania prac w sposób wykluczający zagrożenia wypadkowe i zagrożenia zdrowia i życia pracowników, przestrzegając przy organizacji obowiązujących przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym m.in. obowiązku, o którym jest mowa w art. 209 kp. oraz wewnętrznych ustaleń w tym zakresie, wydawanych zarządzeniem Rektora.
- dopełniania wymagań przepisów Kodeksu przy przyjmowaniu pracowników do pracy lub powierzaniu im określonego rodzaju prac odnośnie:
- prac wzbronionych pracownikom młodocianym, które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 1.12.1990 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym (Dz. U. nr 85 poz. 500, zm. Dz. U. z 1992 r. nr l, poz. l),
- prac wzbronionych kobietom, które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r. (Dz. U. Nr l 14, poz. 545),
- wymaganych kwalifikacji i przygotowania zawodowego,
- wstępnych badań lekarskich,
- przeszkolenia wstępnego i instruktażu na stanowisku pracy,
- badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy i nauczania w oparciu o ustalenia Rektora wydane w drodze zarządzenia,
- profilaktycznych badań lekarskich i profilaktycznej opieki zdrowotnej, niezbędnej z uwagi na warunki pracy, dla których zasady i tryb przeprowadzania określa dyrektor administracyjny w drodze zarządzenia,
- wymaganych szkoleń i doskonalenia zawodowego w zakresie bhp, szczegółowe zasady szkoleń, zakres oraz wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia, a także sposób dokumentowania szkolenia określa rozporządzenie MPiPS z dnia 28 maja 1996 r. (Dz. U. nr 62, poz. 285), a sposób prowadzenia szkoleń w uczelni określa Rektor, w porozumieniu z organizacjami związków zawodowych działających w PW w drodze zarządzenia,
- wymaganej odzieży roboczej, ochronnej i sprzętu ochronnego oraz nadzoru nad ich właściwym użytkowaniem. Zasady gospodarki środkami ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego określa Rektor, w porozumieniu z organizacjami związków zawodowych działających w PW w drodze zarządzenia,
- warunków utrzymania higieny osobistej oraz zaopatrzenia w środki higieny osobistej oraz środków pierwszej pomocy w razie wypadku. Normy przysługujących środków określa Rektor w porozumieniu z organizacjami związków zawodowych działających w PW w drodze zarządzenia.
- utrzymania obiektów budowlanych i znajdujących się w nich pomieszczeń pracy, a także terenów i urządzeń z nimi związanych w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
- wyposażania stanowisk pracy tylko w maszyny i inne urządzenia techniczne oraz narzędzia pracy, które posiadają wymagane certyfikaty bezpieczeństwa i są oznaczone tym znakiem, albo posiadają deklarację zgodności,
- środków dla wyposażenia maszyn, urządzeń i aparatury w urządzenia zabezpieczające, wymagane przez obowiązujące przepisy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- stosowania tylko materiałów i procesów technologicznych posiadających ustalony stopień szkodliwości dla zdrowia pracowników oraz podjęcia odpowiednich środków profilaktycznych,
- stosowania substancji chemicznych oznakowanych w sposób widoczny i umożliwiający ich identyfikację oraz posiadających karty charakterystyki, a także opakowań zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem,
- aby prace, przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego, były wykonywane przez co najmniej dwie osoby, w celu asekuracji, które są określone Rozporządzeniem MPiPS z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie rodzajów prac, które powinny być wykonywane przez co najmniej dwie osoby. (Dz. U.) nr 62. poz. 288),
- warunków do informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną przez nich pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami, określonych wydanym zarządzeniem Rektora,
- warunków do utrzymania stałego ładu i porządku na stanowiskach pracy oraz w pomieszczeniach i w obrębie kierowanej jednostki,
- wykonywania nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy oraz wykonywania zaleceń inspektorów społecznej inspekcji pracy, kierownictwa Uczelni i Działu BHP,
- warunków do działań eliminujących lub ograniczających zagrożenie, udzielenia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i zgłoszenia wypadku przy pracy do Działu BHP,
- warunków do niezwłocznego zgłoszenia przez Dział BHP do właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej i właściwego inspektora pracy choroby zawodowej w razie jej rozpoznania albo wystąpienia podejrzenia o taką chorobę,
- pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, odpowiednich nieodpłatnych posiłków i napojów jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych wydawanie których reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r, w sprawie posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279). Zasady i tryb określa Rektor w drodze zarządzenia.
- Pracownik, ze względu na ochronę zdrowia i życia, ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
- 5. Pracownik, w razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, a gdy powstrzymanie się od pracy nie usuwa zagrożenia, może oddalić się z miejsca zagrożenia. W obu przypadkach jest obowiązany niezwłocznie powiadomić przełożonego. Za czas powstrzymania się od wykonywania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
- Pracownik ma prawo rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia, gdy orzeczeniem lekarskim stwierdzono szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na jego zdrowie, a pracodawca w terminie wskazanym w tym orzeczeniu nie przeniesie go do innej pracy, odpowiedniej dla jego stanu zdrowia i kwalifikacji zawodowych.
- Kobieta w ciąży ma prawo do przeniesienia do innej pracy, gdy:
- jest zatrudniona przy pracy wzbronionej kobietom w ciąży,
- przedłoży pracodawcy orzeczenie lekarskie stwierdzające, że ze względu na stan ciąży nie powinna wykonywać pracy dotychczasowej.
- Pracownik młodociany ma prawo do zmiany rodzaju pracy, jeżeli lekarz orzeknie, że dana praca zagraża jego zdrowiu, a w przypadku gdy zostanie niezwłocznie rozwiązana z nim umowa o pracę z powodu niemożności zmiany pracy to ma prawo do odszkodowania w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia.
- Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik obowiązany jest:
- znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
- wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
- dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
- stosować środki ochrony zbiorowej, a także korzystać z przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,
- poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,
- niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia o grożącym im niebezpieczeństwie.
- współdziałać z przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Osoba kierująca pracownikami jest obowiązana:
- organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
- dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z ich przeznaczeniem,
- organizować, przygotowywać i prowadzić pracę, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy,
- dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
- egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami,
- przestrzegać przepisów przeciwpożarowych,
- współdziałać z pracownikiem, któremu powierzono zadania z zakresu bhp.
- W celu poprawy warunków zdrowotnych i higienicznych oraz ochrony zdrowia pracowników obowiązuje zakaz palenia tytoniu zgodnie z postanowieniami zawartymi w ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55) oraz w piśmie okólnym Rektora PW z dnia 13 maja 1996 r., które stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu.
- W Politechnice Warszawskiej służbę bezpieczeństwa i higieny pracy stanowi jednostka organizacyjna, którą jest Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy realizująca zadania z zakresu ochrony pracy, współpracująca z Uczelnianym Laboratorium Badań Środowiskowych dla określenia zagrożeń występujących na stanowiskach pracy oraz współdziałająca ze Społecznymi Inspektorami Pracy, wybranymi przez społeczność akademicką z inicjatywy organizacji związków zawodowych działających w PW.
- Kierownicy jednostek organizacyjnych upoważnieni są do powoływania spośród swoich pracowników inspektorów do bieżącego prowadzenia spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy wg wytycznych Rektora.
OCHRONA PRACY KOBIET l MŁODOCIANYCH
§ 14
Nie wolno zatrudniać kobiet:
- Przy pracach związanych z dźwiganiem ciężarów:
- przy ręcznym podnoszeniu i przenoszeniu ciężarów:
- jeśli praca wykonywana jest stale - powyżej 15 kg na osobę,
- jeśli praca wykonywana jest dorywczo - powyżej 25 kg na osobę,
- przy ręcznym podnoszeniu ciężarów pod górę (pochylnie, schody):
- jeśli praca wykonywana jest stale - powyżej 10 kg na osobę,
- jeśli praca wykonywana jest dorywczo - powyżej 20 kg na osobę;
- Przy pracach, o których mowa w ust. l kobiecie w ciąży:
- do 6 miesiąca włącznie wolno dźwigać ciężary do 5 kg oraz przewozić ciężary nie przekraczające połowy ww. norm,
- po upływie 6 miesiąca ciąży jest zabronione wszelkie podnoszenie, przenoszenie przesuwanie, przewożenie ciężarów.
- Przy pracach w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące, jeżeli mogą być przekroczone graniczne wartości dawek ustalonych dla pracowników bezpośrednio narażonych.
- W ciąży - przy pracach w warunkach narażenia na działanie pola elektromagnetycznego wysokiej częstotliwości, prace w narażeniu na promieniowanie jonizujące w warunkach, w których istnieje możliwość działania na kobietę dawek większych od 0,3 dopuszczalnej wartości dawki ustalonej dla pracowników narażonych bezpośrednio.
- Przy ręcznym przenoszeniu ciężarów, jeżeli jest to konieczne, należy stosować sprzęt pomocniczy. Ciężar ładunku wraz ze sprzętem pomocniczym nie może przekraczać norm określonych w ust l.
§15
- Kobiety w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani porze nocnej.
- Kobiety w ciąży me wolno bez jej zgody delegować poza stałe miejsce pracy.
- Kobiety opiekującej się dzieckiem w wieku do lat 4 nie wolno bez jej zgody, zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.
§ 16
Do innej odpowiedniej pracy przenosi się kobietę w ciąży:
- zatrudnioną przy pracy wzbronionej kobietom w ciąży,
- w razie przedłożenia orzeczenia lekarskiego stwierdzającego, że ze względu na stan ciąży nie powinna wykonywać dotychczasowej pracy, stan ciąży powinien być stwierdzony zaświadczeniem lekarskim.
§ 17
- Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda.
- Pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy na karmienie nie przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.
§ 18
Nie wolno zatrudniać młodocianych przy:
- ręcznym dźwiganiu i przenoszeniu na odległość powyżej 25 m ciężarów o masie przekraczającej następujące wartości:
- przy obciążeniu jednostkowym (przeciętnie do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej):
- do ukończenia 16 roku życia - 10 kg dla dziewcząt i 15 kg dla chłopców,
- powyżej 16 roku życia - 20 kg dla dziewcząt i 25 kg dla chłopców,
- przy obciążeniu powtarzalnym:
- do ukończenia 16 roku życia - 5 kg dla dziewcząt 8 kg dla chłopców,
- powyżej 16 roku życia - 8 kg dla dziewcząt i 12 kg dla chłopców,
- ręcznym przenoszeniu po pochylniach i schodach, których wysokość przekracza 5 m, a kąt nachylenia - 30o ciężarów o masie przekraczającej następujące wartości:
- przy obciążeniu jednostkowym:
- dziewczęta do l 6 lat - 5 kg,
- dziewczęta powyżej 16 roku życia - 10 kg,
- chłopcy do 16 lat - 8 kg,
- chłopcy powyżej l6 roku życia - 15 kg,
- przy obciążeniu powtarzalnym:
- dziewczęta do 16 lat - 3 kg,
- dziewczęta powyżej 16 roku życia - 5 kg,
- chłopcy do 16 lat - 5 kg,
- chłopcy powyżej 16 roku życia - 8 kg,
- pracach polegających wyłącznie na przenoszeniu i przewożeniu ciężarów oraz wymagających powtarzania dużej ilości jednorodnych ruchów,
- wykonywanie prac w pomieszczeniach, w których parametry oświetlenia nie odpowiadają wymaganiom określonym w Polskich Normach,
- pracach stwarzających ryzyko narażenia na promieniowanie jonizujące powyżej tła naturalnego, określonego odrębnymi przepisami.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
§ 19
- Pracownicy, niezależnie od charakteru zatrudnienia i zajmowanego stanowiska, mogą być uhonorowani, nagradzani i wyróżniani, może to być w szczególności:
- uchwała Senatu PW,
- dyplom uznania,
- nagroda pieniężna,
- pochwała pisemna,
- pochwała publiczna,
- Nagrody i wyróżnienia przyznaje Rektor albo z jego upoważnienia Dyrektor Administracyjny po zasięgnięciu opinii reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej.
- Załączenie do akt osobowych pracownika odpisu zawiadomienia o uhonorowaniu, przyznaniu nagrody lub wyróżnienia należy do przyznającego.
KARY ZA NARUSZENIE PORZĄDKU l DYSCYPLINY PRACY
§20
- Naruszeniem porządku i dyscypliny pracy jest w szczególności:
- rozmyślnie złe lub niedbałe wykonywanie pracy oraz zawinione niszczenie podczas niej materiałów, narzędzi, maszyn i urządzeń,
- wykonywanie na terenie zakładu pracy czynności nie związanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy,
- nieprzybycie do pracy, spóźnienie się lub samowolne jej opuszczenie w ciągu dnia roboczego, bez usprawiedliwionej przyczyny,
- stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy lub miejscu pracy,
- zakłócenie porządku i spokoju w miejscu pracy,
- niewykonywanie poleceń przełożonego oraz niewłaściwy stosunek do przełożonego i współtowarzyszy pracy,
- nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
- naruszenie tajemnicy państwowej i służbowej.
- Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bhp oraz przepisów przeciwpożarowych można zastosować jedną z następujących kar:
- karę upomnienia,
- karę nagany.
- Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp lub ppoż., opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie i miejscu pracy można również zastosować karę pieniężną.
- Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potrąceń, o których mowa w § 12 Regulaminu pracy
- Wpływy z kar pieniężnych zasilała Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
- Przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy.
- Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.
- Kary, o których mowa w ust. 2 i 3, wymierza na wniosek przełożonego pracownika. Rektor albo z jego upoważnienia Dyrektor Administracyjny. Kara nie może być wymierzona bez uprzedniego wysłuchania pracownika. O ukaraniu zawiadamia się pracownika na piśmie wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, datę ich naruszenia oraz informację o prawie wniesienia sprzeciwu i terminie do jego wniesienia. Odpis zawiadomienia składa się do akt osobowych pracownika.
- Pracownik w ciągu siedmiu dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu może wnieść sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje Rektor albo z jego upoważnienia Dyrektor Administracyjny po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od daty wniesienia jest równoznaczne z jego uwzględnieniem.
- Pracownik, który wniósł sprzeciw, może w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o odrzuceniu tego sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowane wobec niego kary.
- Pracownik wobec którego zastosowano karę określoną w ust.2 nie może być dodatkowo pozbawiony uprawnień wynikających z przepisów prawa pracy, które są uzależnione od nienaruszenia obowiązków pracowniczych w zakresie uzasadniającym odpowiedzialność porządkową.
- 12. Zastosowana wobec pracownika kara - po upływie roku nienagannej pracy ulega zatarciu, a zawiadomienie o ukaraniu usuwa się z akt osobowych pracownika Rektor albo z jego upoważnienia Dyrektor Administracyjny biorąc pod uwagę osiągnięcia w pracy i nienaganne zachowanie się pracownika po ukaraniu - może w terminie wcześniejszym, z własnej inicjatywy lub na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej- uznać karę za niebyłą. Kara ulega zatarciu również w przypadku uwzględnienia sprzeciwu albo wysłania przez sąd orzeczenia o uchyleniu kary.
w uzgodnieniu z:
Radą Zakładową ZNP w PW
Komisja Zakładowa NSZZ
"Solidarność" w PW
Załącznik nr l do Regulaminu Pracy w PW
Zasady ochrony mienia
w Politechnice Warszawskiej
I. Postanowienia ogólne
- Za prawidłowe zabezpieczenie mienia przydzielonego jednostce organizacyjnej odpowiada jej kierownik.
- Za prawidłowe zabezpieczenie mienia nie przydzielonego poszczególnym jednostkom organizacyjnym odpowiada kierownik jednostki będącej głównym użytkownikiem obiektu, w którym mienie się znajduje.
- Zabezpieczenie mienia obejmuje w szczególności:
- zainstalowanie odpowiednich urządzeń zabezpieczających i alarmowych, dostosowanych do rodzaju mienia i sposobu jego użytkowania,
- powierzenie w niezbędnym zakresie składników mienia wyznaczonym pracownikom na zasadach określonych w kodeksie pracy,
- wyznaczenie pracowników zobowiązanych do wykonywania czynności związanych z zabezpieczeniem mienia nie powierzonego zgodnie z pkt b oraz ustalenie zasad wykonywania tych czynności z uwzględnieniem charakteru jednostki i rodzaju mienia,
- prowadzenie i bieżące aktualizowanie odpowiedniej ewidencji składników mienia jednostki.
- Rodzaj urządzeń, o których mowa w pkt 3a, oraz sposób ich instalacji określa kierownik jednostki w uzgodnieniu z Inspektoratem Ochrony Mienia PW.
II. Ogólne zasady zabezpieczenia mienia.
- Kierownik jednostki ustala szczegółowe zasady zabezpieczenia mienia jednostki z uwzględnieniem poniższych zasad ogólnych:
- pomieszczenia powinny być wyposażone w odpowiednie zamknięcia, chyba że charakter tych pomieszczeń lub sposób ich użytkowania nie pozwala na ich zamknięcie; w pomieszczeniach takich nie powinny znajdować się przedmioty o dużej wartości,
- mienie ruchome powinno być po zakończeniu pracy przechowywane w pomieszczeniach zamkniętych; dotyczy to zwłaszcza przedmiotów o dużej wartości,
- pobieranie i zdawanie kluczy do pomieszczeń zamkniętych oraz szaf, kas itp. powinno być zorganizowane w sposób uniemożliwiający lub maksymalnie utrudniający wejście w ich posiadanie osobom nieupoważnionym. Posiadanie przez pracowników dodatkowych ("prywatnych") kluczy jest zabronione.
- pomieszczenia dostępne dla nieoznaczonej liczby osób powinny być pod szczególną kontrolą; sposób realizacji i częstotliwość tej kontroli powinny być dostosowane do charakteru pomieszczeń, zwłaszcza rodzaju i wartości wyposażenia,
III. Postępowanie w razie powstania szkody w mieniu uczelni
- W razie stwierdzenia szkody w mieniu PW pracownik niezwłocznie zawiadamia swojego bezpośredniego przełożonego lub kierownika jednostki organizacyjnej, sporządzając w razie potrzeby notatkę służbową.
- Kierownik jednostki, po otrzymaniu informacji od pracownika lub jego przełożonego, niezwłocznie zawiadamia o tym Inspektorat Ochrony Mienia. Jeżeli okoliczności wskazują, że szkoda powstała w wyniku przestępstwa, postępowanie wyjaśniające prowadzi Inspektorat, zawiadamiając o podejrzeniu popełnienia przestępstwa odpowiednie organy ścigania.
- W przypadkach innych niż określone w pkt 2, kierownik jednostki, po otrzymaniu informacji od pracownika lub jego przełożonego, podejmuje pod nadzorem Inspektoratu niezbędne czynności w celu wyjaśnienia okoliczności powstania szkody. Kierownik może powierzyć wykonanie tych czynności wyznaczonemu pracownikowi jednostki z wyjątkiem pracownika odpowiedzialnego za sprawowanie dozoru lub nadzoru nad mieniem, w którym nastąpiła szkoda.
- Osoba prowadząca postępowanie wyjaśniające sporządza protokół opisujący podjęte czynności i ustalone fakty. Do protokołu dołącza się uzyskane w toku postępowania zeznania i oświadczenia oraz inne dokumenty związane ze sprawą.
- Dokumenty określone w pkt 4 kierownik jednostki przekazuje, za pośrednictwem Inspektoratu, do zaopiniowania Zespołowi Radców Prawnych, a po uzyskaniu opinii do dyrektora administracyjnego, który podejmuje decyzję w sprawie.
Załącznik nr 2 do Regulaminu Pracy w PW
TERMINARZ WYPŁAT
|
Termin - dzień miesiąca |
Rodzaj wynagrodzenia - grupa pracowników - jednostka organizacyjna - |
I. Wynagrodzenia i tytułu umowy o pracę -wszystkie jednostki organizacyjne |
l |
pierwszy (l) |
- nauczyciele akademiccy - |
2 |
dziesiąty (10) |
- robotnicy i pracownicy obsługi: - wyrównania wynagrodzenia wraz z premią |
3 |
ostatni |
- robotnicy i pracownicy obsługi zaliczka na poczet wynagrodzenia |
4 |
ostatni |
pracownicy inżynieryjni, techniczni i inni równorzędni wykonujący zadania związane z pracą dydaktyczną i badawczą:
- wynagrodzenie zasadnicze,
- premia miesięczna
pozostali pracownicy:
- wynagrodzenie zasadnicze,
- premia miesięczna
|
|
Termin
-dzień miesiąca-
|
II. Wynagrodzenie z bezosobowego funduszu płac i funduszu honorariów |
5 |
osiemnasty (18) |
Jednostki organizacyjne wydziałów:
Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej (05),
Geodezji i Kartografii (06),
Inżynierii Produkcji (10),
Mechatroniki (11),
Samochodów i Maszyn Roboczych (12),
Inżynierii Chemicznej i Procesowej (161),
Inżynierii Materiałowej 162),
Transportu (163),
Ośrodka Nauk Społecznych (171)
|
6 |
dwudziesty (20) |
Dziekanaty, studia, jednostki organizacyjne administracji centralnej, domy studenckie i inne nie wymienione jednostki organizacyjne. |
7 |
dwudziesty pierwszy (21) |
Jednostki organizacyjne wydziałów:
Architektury (01),
Chemicznego (02),
Elektroniki i Technik Informacyjnych (03),
Elektrycznego (04),
Inżynierii Lądowej (07),
Inżynierii Środowiska (08),
Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa (09)
|
- Jeżeli termin wypłaty przypada w niedzielę lub dzień ustawowo wolny od pracy, to wypłaty dokonuje się w ostatni poprzedzający dzień roboczy (od poniedziałku do piątku).
- Wypłaty dokonuje się w kasie Kwestury - w gmachu biurowym przy ul. Noakowskiego lub przelewem na konto osobiste wskazane przez pracownika.
- Dokumenty niezbędne do przygotowania wypłaty składa się w Kwesturze w terminach:
- do 2-go dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedzający, dotyczy robotników i pracowników obsługi. "Wykaz przepracowanego czasu pracy i rozliczenie zarobku pracowników",
- do 8-go dnia miesiąca, w którym ma nastąpić wypłata - listy płac wraz z rachunkami za prace opłacane z bezosobowego funduszu płac i funduszu honorariów, po sprawdzeniu przez Dział Ekonomiczny.
Studium Wychowania Fizycznego i Sportu i jednostki administracji centralnej oraz DS Sezam. Hotel Asystencki (i inne nie wymienione) składają umowy wraz z rachunkami do zarejestrowania w Dziale Ekonomicznym do 4 dnia każdego miesiąca.
- do 8-go dnia każdego miesiąca wykazy przyznanych premii pracownikom inżynieryjnym, technicznym, administracyjnym za miesiąc poprzedni, do 20-go dnia każdego miesiąca wnioski o wypłatę zaliczek na poczet wynagrodzenia.
- Umowy o pracę pracowników nowozatrudnionych, awanse przeszeregowania i inne zmiany składników wynagrodzenia składa się w Kwesturze w terminach:
- do 2-go dnia miesiąca, jeżeli wynagrodzenie wypłaca się za miesiąc poprzedzający - dla robotników i pracowników obsługi,
- do 10-go dnia miesiąca, za który wypłaca się wynagrodzenie bieżące - dotyczy pozostałych pracowników.
- Terminy wymienione w ust. 4 i ust. 5 są wiążące dla jednostek i komórek organizacyjnych PW. W przypadku niedotrzymania terminu następuje automatycznie przesunięcie realizacji wypłaty za miesiąc następny.
- Wypłaty nagród okolicznościowych i specjalnych następują w ciągu 14 dni od daty przekazania Kwesturze przez Dział Ekonomiczny odpowiednich dokumentów.
- Wynagrodzenia z tytułu wdrożeń, licencji, patentów itp. wypłaca się w ciągu 14 dni od daty przekazania Kwesturze odpowiednich dokumentów.
Załącznik nr 3 do Regulaminu Pracy PW
w sprawie palenia wyrobów tytoniowych
W oparciu o § 52 lit. m Statutu PW w związku z art. 5 ust l pkt 3 oraz art. 8 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 10, poz. 55) informuję, że od dnia l maja 1996 r . zabronione jest palenie wyrobów tytoniowych w pomieszczeniach zamkniętych Politechniki Warszawskiej.
Zabronione jest również reklamowanie i promocja wyrobów tytoniowych na terenie Uczelni.
Jednocześnie upoważniam głównych użytkowników obiektów do wyodrębnienia, w miarę posiadanych możliwości, miejsc przeznaczonych do palenia.
REKTOR
prof. dr hab. Marek Dietrich