Zakres działania Działu Ekonomicznego obejmuje:

I. przygotowanie budżetu Uczelni;

II. przygotowanie projektu planu rzeczowo finansowego PW oraz projekcji planu wieloletniego PW dla MEiN;

III. sporządzanie sprawozdań z wykonania planu rzeczowo finansowego, wykorzystania subwencji ministerialnej i budżetu PW oraz sprawozdań Rektora w części dotyczącej zadań DE;

IV. koordynację prac związanych ze sporządzaniem planów rzeczowo finansowych poszczególnych jednostek organizacyjnych, weryfikację projektów planów oraz przygotowanie propozycji zatwierdzenia planów pozytywnie zweryfikowanych;

V. kontrolę realizacji planów rzeczowo finansowych poszczególnych jednostek organizacyjnych;

VI. współpracę z Radą Uczelni oraz Senacką Komisją ds. Mienia i Finansów, przygotowywanie niezbędnych materiałów oraz uczestnictwo w posiedzeniach Rady i Komisji;

VII. uczestnictwo w innych komisjach lub zespołach zgodnie z decyzją władz Uczelni;

VIII. gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji finansowych oraz sporządzanie analiz ekonomicznych na potrzeby zarządzania Uczelnią;

IX. sporządzanie i koordynację sprawozdań dla organów Uczelni oraz uprawnionych instytucji zewnętrznych, w tym zwłaszcza MEiN (Rb-70) i GUS (PNT-01, Z-03, Z-06);

X. wprowadzanie do systemu POL-on planu i sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego PW; sprawozdania z wykorzystania subwencji ministerialnej, danych finansowych dotyczących nakładów na badania naukowe i prace rozwojowe oraz źródła pochodzenia środków i wynik finansowy;

XI. sporządzanie obliczeń symulacyjnych dotyczących algorytmu dzielącego  subwencje MEiN na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego, koordynacja prac w zakresie kompletowania niezbędnych danych do algorytmu na potrzeby MEiN i Uczelni oraz podział subwencji wg formuły algorytmicznej określonej w zarządzeniu Rektora;

XII. rozliczanie zleceń międzywydziałowych w działalności dydaktycznej zgodnie z zarządzeniem Rektora;

XIII. rozliczenia miesięczne i na życzenie wszystkich działalności i funduszy oraz środków wydzielonych na realizację określonych zadań zwanych umownie funduszami w podziale na jednostki organizacyjne bądź w innym układzie;

XIV. rozliczanie oraz bieżąca kontrola środków w rezerwie Rektora, przekazanych do dyspozycji prorektorów, środków celowych na zadania w dydaktyce i badaniach, środków na promocję uczelni, ponadstandardowe usługi medyczne;

XV. rozliczanie środków na remonty finansowane centralnie w podziale na jednostki organizacyjne;

XVI. rozliczanie środków na inwestycje w podziale na poszczególne jednostki organizacyjne, bieżąca kontrola środków inwestycyjnych będących w dyspozycji Rektora i Kanclerza,

XVII. rozliczanie odpisów amortyzacyjnych przeznaczonych na odtworzenie majątku trwałego w podziale na jednostki organizacyjne;rozliczanie wyniku finansowego z działalności badawczej  umownej oraz z patentów i licencji w podziale na jednostki organizacyjne,

XVIII. współudział w opracowaniu zasad i przeprowadzaniu podwyżki lub waloryzacji wynagrodzeń, w tym zwłaszcza sporządzanie obliczeń symulacyjnych, przygotowanie projektów niezbędnych dokumentów oraz arkuszy rozliczeniowych, rozliczanie skutków finansowych podwyżek wynagrodzeń, naliczanie środków na podwyżki w podziale na jednostki organizacyjne, przygotowanie projektów pism w sprawie przekazania środków;

XIX. obsługę procesu premiowania pracowników na poziomie centralnym;

XX. naliczanie środków na nagrody specjalne dla nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi oraz przygotowanie projektów decyzji w sprawie wypłacania nagród, weryfikacja wnioskowanych nagród dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, przygotowanie projektów decyzji dotyczących nagród wypłacanych z rezerwy Rektora oraz rozliczanie środków na nagrody;

XXI. przygotowanie wniosków o dodatki organizacyjno-motywacyjne na polecenie Rektora lub Kanclerza;

XXII. opiniowanie pod względem finansowym wniosków kadrowych, w tym dotyczących nawiązania stosunku pracy, podwyższenia wynagrodzenia oraz nagradzania pracowników;

XXIII. weryfikację pod względem formalnym i rachunkowym wykazów wynagrodzeń dla opiekunów praktyk studenckich, wynagrodzeń za udział w pracach związanych z postępowaniem rekrutacyjnym;

XXIV. opiniowanie projektów wewnętrznych aktów prawnych, w tym zwłaszcza w zakresie problematyki ekonomicznej i finansowej;

XXV. sporządzanie sprawozdań z działalności spółek kapitałowych z udziałem PW;

XXVI. administrowanie modułem CO w zakresie planowania i budżetowania.

Dział Ekonomiczny podlega kanclerzowi.
Politechnika Warszawska